Články

Jak začít

Každý začátek je těžký. Můj byl taky. Pamatuju si na ten moment, kdy jsem bezradně přemýšlela, co si vlastně udělám k obědu. Postupně jsem zjistila, že jíst zdravě není jenom o zelenině a ovoci. Ani o tom, jestli jste vegetarián, vegan nebo masožravec – je to hlavně o vás a o přístupu k sobě samému. Zkuste se vykašlat na trendy, zásady a desatera zdravého stravování. Jen se budete stresovat, že jste nedodrželi doporučenou denní porci semínek a oříšků. Nejdříve začněte u sebe. Zkuste se na všechno koukat jinak.

Berte vaše tělo jako odraz vašeho zdraví. Když mu něco chybí nebo přebývá, vždycky se to na něm projeví. Padání vlasů, špatná nálada, hubnutí nebo přibývání na váze? Pokud nejsou na vině geny nebo jiné zdravotní potíže, možná za to může to, co svému tělu dáváte nebo naopak nedáváte. Tělo je jako stroj, který bez dobrého paliva prostě nepojede. Tím dobrým palivem je samozřejmě jídlo – kvalitní, rozmanité a pestré. A voda. Určitě jste už slyšeli, že se lidské tělo skládá ze 70 % z vody. Voda slouží k tomu, aby nás očistila. Její nedostatek vede k únavě a k bolestem hlavy. Stejně tak špatné jídlo vede dlouhodobě k fyzickým a psychickým problémům. Berte jídlo a vodu nejenom jako palivo a zdroj energie, ale také jako klíčový faktor, který vede k vašemu zdraví.

Vaše tělo není popelnice. Dávejte mu kvalitní potraviny

Jak vlastně takové dobré a kvalitní palivo vypadá? Dobrá otázka. Ona totiž kvalita je hodně subjektivní pojem a je každým jinak vnímána. Víme, třeba u vína se Pražák s Moravákem vždycky porafou, ale jak poznáte dobrý výrobek, když si chcete koupit pomazánku na chleba? Jednoduše – neřiďte se jeho obalem. Jsme ve 21. století a pracovníci v marketingu moc dobře vědí, jak vytvořit obal, aby prodával. Studují na to školy. Dejte si tu práci a vyhledejte u produktu jeho složení. Z 99,9 % platí, že čím více složek výrobek obsahuje, tím větší je to peklo. Ze zákona by hlavní složka potraviny měla být na první místě. Takže pokud kupujete třeba sýrovou pomazánku, koukněte se, kolik procent sýru obsahuje. Je ve složení něco, co tam nesedí? Zahoďte to. Nejste přece popelnice. Šmakulády plné chemie, cukru a nasycených tuků, se hodí možná tak na pokusy do laboratoře, a ne do vašeho těla. A hlavně vám po nich nebude dobře. Nahraďte je čerstvými surovinami, ideálně v co nejvíce nezpracované podobě, aby si zachovali co největší množství živin. Čerstvým ovocem a zeleninou, které dodají jídlu krásné barvy a svěžest. Celozrnnými obilovinami a luštěninami, které zasytí a dodají tělu kromě vlákniny i spoustu minerálních látek. Pokud nejíte jen rostlinnou stravu, tak domácími vejci, kvalitními sýry a masem od prověřených výrobců. Používejte bylinky, koření a další přísady, které jídlo dochutí a oživí. Kromě toho, že si na výsledku pochutnáte, budete se také cítit dobře a mít mnohem více energie.

Mimochodem, ne všechna éčka jsou škodlivá. Třeba taková kyselina citronová je vlastně převlečený vitamín C. Některá jsou zcela přírodního původu. Hezky je to popsané třeba tady. A že složení nepřečtete? Vytáhněte mobil a stáhněte si aplikaci s lupou. Méně technologicky vyspělým jedincům holt nelze doporučit nic jiného, než po kapse nosit lupu. Anebo si koupit smartphone 🙂

Investujte sami do sebe

Ano, kvalitní suroviny občas stojí více. Třeba takové ořechy jsou docela drahá sranda, pokud je konzumujete ve větším množství. Ale když přestanete utrácet za blbosti, jako jsou sušenky, bonbóny, sladké limonády…. prostě blivajzy, které stejně většinou dost stojí, uvidíte, že vám zbyde na to si dopřát něco kvalitního, po čem se budete cítit dobře. Uvědomte si, že je to investice do vás a do vašeho zdraví. A že je mnohem lepší peníze investovat do jídla, než do prášků, případně drahých doplňků stravy. A pokud na některé suroviny nemáte, tak je prostě nekupujte. V poslední době je hrozně trendy jídlo obohacovat superpotravinami, které mají schopnost dodat tělu spoustu prospěšných látek. Spirulina, ječmen, chlorella… a další hyper zdravé potraviny jsou skvělé pro obohacení jídelníčku, ale pokud jste rádi, že se svým příjmem vyjdete, určitě bez nich neumřete. Zelenina a ovoce navíc není vůbec drahá, zvlášť pokud se zaměříte na takovou, která roste u nás doma. Nezapomínejte ani na tradiční potraviny, jako je třeba hrách, jáhly, pohanka – jsou levné a navíc k sehnání v každém obchodu. I z nich lze vytvořit skvělá jídla, která kromě žaludku potěší i vaši peněženku. Třeba taková hrachová kaše s tempehem nebo pohanka se zeleninou.

Pohanka se zeleninou a seitanem

Pohanka se zeleninou a seitanem – obyčejné, ale přitom skvělé a zdravé jídlo

Udělejte si na jídlo čas a poslouchejte své tělo

Je hrozně jednoduché koupit chleba nebo 10 rohlíků, napatlat je taveňákem a na něj ještě plácnout plátek šunky. Sice ušetříte čas, ale je to dost velká nuda. Na zdravém stravování je vlastně to nejtěžší udělat si na něj ve svém životě  prostor. V téhle uspěchané době do sebe dost často něco rychle nahážeme, bez toho, abychom se sami sebe zeptali, na co máme chuť a jak se po tom budeme cítit. Nenasloucháme sami sobě a jíme vlastně jenom proto, abychom vyhověli našemu chvilkovému chuťovému potěšení. Zastavte se a přemýšlejte o tom, co naše tělo potřebuje a věnujte se tomu. I sebezdravější jídlo může uškodit, když na něj nemáme klid a vlastně ani chuť.

Jezte pestře a rozmanitě

Pestrost potravin, další faktor úspěchu. Nezapomínejte na to, aby suroviny byly rozmanité a pestré. Když jíte každý den to samé, přestane vám to chutnat a tělo si na to zvykne. Slyšeli jste, že mozek potřebuje 21 dní na to, aby si udělal návyk a dělalo mu problém ho porušit? Příkladem je třeba sladká snídaně. Už po několik let snídám sladké a nedokážu si představit, že bych začala snídat jinak. Mám v hlavě návyk, který je pro mě těžké přenastavit. I já sama vím, že to není lehké, ale je důležité jíst pestře, střídat a zkoušet nové ingredience, které obohatí to, co obvykle jíte. Nejenom, že tak poznáte něco nového, ale také ošálíte váš mozek.

Zdravě jíst není těžké. Začněte postupně. I jedna malá změna denně dokáže udělat divy. Třeba když si ráno dáte své domácí müsli místo kupovaného a ke sváče si dáte kus ovoce místo rohlíku. Když budete menší změny provádět každý týden, za měsíc uděláte velký pokrok, aniž by jste si to uvědomili.

Existuje spousta způsobů, jak připravit dobrá jídla chutně a zdravě, navíc bez dlouhých hodin strávených u sporáku. Jde jen o to, zjistit jak. Mé recepty jsou důkazem toho, že zdravá strava není jen o neslaných a nemastných salátech, vařené zelenině a ledovém salátu. Už nevíte, co si zítra připravit k obědu? Inspirujte se na mém blogu. Dělám ho hlavně pro vás 🙂

Vaše

Tereza

Inspired Kitchen - Jak začít jíst zdravě

Každý začátek byl těžký. Můj by taky.

Nestačilo? Přidejte si!

Zatím žádné příspěvky

Reagovat