Hlavní jídlo Recepty Tofu & Tempeh

Pohanka se zeleninou a seitanem

Když přes den nestíhám, nestačím a nesvačím, jsem večer šťastná za jakýkoliv teplý jídlo, který lze udělat rychle a jednoduše. Tohle jídlo máte hotový v cukuletu, když máte předem uvařenou pohanku, tak snad ještě rychleji!

Pohanka je mým největším kámošem už od začátku mého bezlepkového období, kdy jsem hledala alternativy klasických příloh. Svým tvarem připomíná oříšky a také má lehce oříškovou chuť, která výborně funguje třeba s výraznou chutí hub. Je rychle hotová, výživná a vhodná pro obědy do krabičky do školy či do práce. A je výborná, stejně jako tento recept, na kterým si zaručeně pochutnáte.

Pohanka se zeleninou a seitanem

Pohanka se zeleninou a seitanem

Příprava pohanky se liší podle toho, jakou pohanku máte. Pokud máte pohanku světlou, je dobré ji předem namočit, protože se pak vaří kratší dobu (tak asi čtvrt hodiny). Existuje ale také pohanka tmavá, která je loupaná vysokou teplotou a ta se namáčet nemusí, je totiž hotová během pár minut. Tmavá pohanka prý sice nemá tolik výživných látek, ale po uvaření zůstává krásně kyprá a má silnější pohankovější (= oříškovější) aroma, takže mně třeba chutná mnohem víc.

Dřív jsem pohanku dělávala s tempehem, ale pak jsem přišla na ohromnou věc. Se seitanem je tisíckrát lepší! Seitan je produkt z pšeničné mouky, takže nic pro celiaky. Já se sice také lepku vyhýbám, ale seitan je velmi dobře stravitelný a jeho občasná konzumace mi nedělá vůbec žádné problémy. Dá se koupit v obchodech se zdravou výživou. 🙂

Čas na přípravu: 30 minut
Množství: 2 porce

Ingredience:

  • 160 gramů pohanky v sušeném stavu
  • 200 ml zeleninového vývaru nebo vody s půl lžičkou sypkého zeleninového bujónu (kupuji v DM)
  • 100 gramů uzeného tempehu nebo seitanu natural
  • půlka velké mrkve
  • půlka středně velké cukety
  • 1 menší cibule
  • špetka sušené bazalky nebo majoránky
  • čerstvá majoránka nebo dobromysl
  • 1 lžíce olivového oleje
  • pepř
  • sůl

Postup:

  1. Ať už máte pohanku světlou nebo tmavou, určitě ji pořádně propláchněte pod studenou vodou. Poté ji zalijte zeleninovým vývarem a vařte se špetkou soli, dokud nezměkne. Já solím málo, takže je dobré ji ochutnat a dochutit si podle svého, ale určitě nezapomeňte, že vývar už nějakou tu sůl obsahuje. Vařte, dokud všechnu vodu nevstřebá, pak ji nechte pod pokličkou dojít.
  2. Jakmile se pohanka vaří, připravte si zeleninu. Nakrájejte cibuli na malé kousky, stejně tak ostatní zeleninu a seitan na kostičky.
  3. Na pánvi nejdříve orestujte seitan a cibuli s trochou olivového oleje, pak přidejte zbytek zeleniny. Restujte ji pouze minutku dvě, aby byla křupavá. Dochuťte špetkou soli, sušenými bylinkami a čerstvě namletým černým pepřem, pak přimíchejte připravenou pohanku. Ozdobte čerstvou majoránkou nebo dobromyslem. A máte hotovo 🙂 Přeju dobrou chuť!
Pohanka se zeleninou a seitanem

Pohanka se zeleninou a seitanem

Nestačilo? Přidejte si!

4 komentáře

  • Reply
    Ve spíži Inspired Kitchen | inspiredkitchen.cz
    23/04/2017 at 19:13

    […] dopředu, abych si pak v týdnu mohla kdykoliv připravit něco rychlého. Stačí smíchat třeba pohanku s lehce opečenou zeleninou, kouskem tempehu a hned máte dokonalé a výživné jídlo. Velká rychlovka je také salát z červené quinoi a […]

  • Reply
    Aneta
    21/03/2018 at 10:16

    Mňam, tuhle dobrotu vyzkouším! pohanku mám strašně ráda, jen musím ještě sehnat seitan…. Kde se dá koupit prosím?

    • Reply
      inspiredkitchen
      21/03/2018 at 10:26

      Aneto, já kupuju seitan v Country Life, viděla jsem ho už i v Albertu. Tam teda mají seitan speciál, který je naložený v koření. Já používám natural, ale ten speciál je pro tohle jídlo taky super 🙂 Ať chutná!

  • Reply
    Pohankový salát s červenou řepou | inspiredkitchen.cz
    30/10/2018 at 10:10

    […] na žíly a cévy a ze stravy se celkem špatně získává. Pohanku připravuju hlavně jako teplé jídlo se seitanem a zeleninou, ale v téhle kombinaci se salátem je také skvělá. Tak ji někdy zkuste taky! […]

  • Reagovat