Články

Ve spíži Inspired Kitchen

Dost lidí se mě ptá, jak se stíhám stravovat zdravě a u toho chodit do práce, stýkat se s přáteli, sportovat, fotit, jednoduše žít 🙂 Základem je dobře plánovat – jak vaření, tak i nákup potřebných surovin. A v neposlední řadě dobře vybavená spíž. To je vlastně to nejdůležitější, aby pro vás vaření bylo hračka, protože pak lze i z těch nejzákladnějších potravin kdykoliv uklohnit něco chutného. A které potraviny ve vaší spíži rozhodně nesmí chybět? A kde se dají sehnat? Tak čtěte 🙂

Obiloviny
Mezi obiloviny nepatří jenom pšenice, oves, ječmen a žito. Do obilovin se řadí také rýže, kukuřice, jáhly, kuskus nebo bulgur. Kromě těch existují ještě pseudoobiloviny jako je quinoa, pohanka nebo amarant. Jsou sice dražší, ale zase super v tom, že nemají lepek a obsahují mraky vitamínů, minerálů a bílkovin. Přinejmenším fungují jako fajn zpestření, když už vás ta klasická rýže začne nudit.
Každý víkend navařím větší množství obilovin dopředu, abych si pak v týdnu mohla kdykoliv připravit něco rychlého. Stačí smíchat třeba pohanku s lehce opečenou zeleninou, kouskem tempehu nebo seitanu a hned máte dokonalé a výživné jídlo. Velká rychlovka je také salát z červené quinoi a špenátu. Nebo když zbyde jasmínová rýže, využijte ji na smaženou rýži s tofu. U všech těchto receptů je v podstatě největší práce všechny ingredience nakrájet a smíchat dohromady.
Většinu obilovin seženete hravě ve všech možných super a hypermarketech, pokud chcete bio kvalitu, zajděte do zdravé výživy. Dost často nakupuji v Country Life, který má kromě spousty kamenných poboček v Praze i internetový e-shop. Ten se dost hodí nejenom nepražákům, ale také všem pracujícím, kterým zrovna nesedí jejich krátká otevírací doba. Pokud máte cestu na Ípák, navštivte Biobchod v Bělehradské ulici. Tam mají kromě značky Country Life i jiné značky bio potravin za docela dobrou cenu, navíc mají otevřeno až do osmi večer. Docela dobrý výběr má i drogerie DM, která kromě své privátní značky nabízí také značku Alnatura. Kvalitativně je na velmi dobré úrovni, oproti Country Life si za ni ale lehce připlatíte.

Obiloviny

Luštěniny
Na luštěniny má většina lidí dost špatné vzpomínky ze školních jídelen. Popravdě já jsem tu smradlavou čočkovou polévku taky nesnášela. I z luštěnin se dá vytvořit docela obstojné jídlo, když je správně připravíte. Třeba červená čočka je úžasná v tom, jak je neutrální. Dá se kombinovat s velkou spoustou koření a navíc je hotová prakticky do 10 minut. Zkuste třeba tento úžasný indický dhaal z červené čočky nebo rajčatovou omáčku na italský způsob. U obou receptů doslova prosvištíte kuchyní, jak jsou rychlé.
Luštěniny jsou velmi levné, seženete je za pár kaček i ve vietnamských večerkách. Pokud si rádi připlatíte za bio kvalitu, navštivte opět Country Life nebo Bioobchod. Docela dobrý koncept má obchod Bezobalu. Tam přijdete se svou vlastní lahví nebo pytlíkem, do kterého nasypete takové množství, které chcete. Nakoupíte tak bez zbytečných obalů, které doma stejně vyhodíte a ještě s pocitem, že jste zmenšili svou ekologickou stopu na matičce zemi 🙂

Kvalitní rostlinné oleje
Poslední dobou mám docela úchylku v různých druzích olejů. Každý má totiž jinou chuť a hodí se k jinému typu jídla. Nejčastěji používám olivový, který se výborně hodí do salátů, různých zálivek, do luštěninových kaší nebo jen tak s pomazánkou na chleba. Výhradně ho používám jen ve studené kuchyni, stejně jako všechny za studena lisované oleje. Na vaření používám rýžový olej, který má vysokou výhřevnost, a proto se nepřepaluje ani při vyšších teplotách. Do sladkých kaší nebo smoothies je výborný kokosový olej. Je tak voňavý, že mám pokaždé chuť ho ochutnat jenom samotný. Kokosák se dá použít jak na vaření, tak i na pleť nebo na vlasy.
Jestli chcete zkusit něco nového, výborný je lněný olej. Má docela výraznou chuť a je nadupaný všemi možnými superzdravými nenasycenými kyselinami. Dávejte si ale pozor na jeho skladování, je dost choulostivý a za normální teploty se rychle zkazí a zhořkne. Dejte ho proto do ledničky, tam se jeho trvanlivost dá prodloužit.
Lněný i kokosový olej kupuji buď ve drogerii DM, nebo ve zdravé výživě, kde mají docela i velké množství jejich značek. Rýžový olej kupuji v supermarketu Albert nebo Billa, kde se dá sehnat v litrovém i menším balení – cena se pohybuje v závislosti na množství od 90 do 150 Kč.

Olivový olej

Zeleninový vývar
Ve spoustě mých receptů používám zeleninový vývar, který jídlům dodává plnější chuť, hlavně obilovinám a luštěninovým kaším. Ideální je zeleninový vývar připravit čerstvý, ale buďme upřímní, připravovat ke každému jídlu ještě vývar je práce pro kuchyňského supermana. Nejvhodnějším řešením je navařit vývar do zásoby a zamrazit ho. Co ale dělat, když dojdou i tuhé zásoby z mrazáku? V takových případech je mým nejlepším parťákem zeleninový vývar v prášku. Na jeden litr je potřeba jedna polévková lžíce, takže vydrží opravdu dlouhou dobu. Doporučuji investovat do bio kvality. Většina supermarkeťáckých bujónů jsou totiž přesolené, plné éček a konzervantů, které kromě toho, že nejsou vůbec zdravé, docela dost ovlivňují i výslednou chuť jídla. Můj nejoblíbenější je od značky Alnatura, který kupuji v DM za cca 70 Kč.

Dochucovadla salátů
K dochucení salátů používám vinný, balzamikový nebo jablečný ocet, který se pro moje salátování stal téměř nepostradatelnou součástí. Hlavně v salátu s cizrnou, sušenými rajčaty a avokádem, který je asi mým nejoblíbenějším salátem vůbec. Nejenom, že salát úžasně osvěží a dokáže tak nahradit chybějící citrón nebo limetku, ale má také výborné účinky na trávení. Lžička jablečného octa před každým jídlem prý dokáže divy, jen upozorňuji, že samotný není zrovna chutný. K dochucení salátů je výborný i sirup z granátového jablka. Je méně kyselý, má plnou ovocnou chuť a dobře funguje i třeba v salátu s kozím sýrem a granátovým jablkem.
Jablečný ocet kupuji v DM, kde lze asi litr jablečného octa stojí cca 45 – 50 Kč. Sirup z granátového jablka už není k sehnání jen tak kdekoliv. Kupuji ho v obchodem s arabskými potravinami, např. u Mánese v Myslíkově ulici nebo v obchodě Emessa, který se specializuje na syrské a libanonské speciality. Má dokonce dvě pobočky, jednu v Jindřišské a druhou ve Vodičkově ulici.

Sirup z granátového jablka

Bylinky a koření 
Téměř žádné moje jídlo se neobejde bez koření a bylinek. Základem je skořice, čerstvě namletý pepř a sůl (mám ráda růžovou himalájskou, která je mnohem jemnější než klasická mořská), římský kmín a chilli. Mým oblíbencem je taky zázvor a česnek, které každému jídlu dodají chuť a šmrnc. Naprosto nepostradatelné jsou pak čerstvé a sušené bylinky, protože dodají chuť i tomu nejobyčejnějšímu jídlu a navíc pomáhají s trávením. Do salátů se perfektně hodí směs provensálkého koření, které tvoří bazalka, oregano, rozmarýn a tymián. Saturejka a majoránka jsou pak výborné u pokrmů z luštěnin, protože snižují potíže s nafouklým bříškem, které luštěniny tak rády způsobují.
Všechny tyto ingredience se dají jednoduše sehnat v jakémkoliv supermarketu, bylinky se dají velmi snadno pěstovat i doma na zahradě nebo za oknem, když je vhodné roční období. Čerstvé bylinky jsou samozřejmě lepší, ale i ty sušené jsou při vaření dobrým pomocníkem.

Ořechy a semínka
Ořechy a semínka jsou pevnou stálicí mé spíže. Během pár minut z nich můžete připravit dobroty, z nichž se doslova roztančíte v kuchyni. Třeba takové kokosovo-kakaové kuličky jsou skvělé jak pro zdravé mlsání, tak i pro rychlé dobití energie.
Spolu s oříšky souvisí oříšková másla, která jsou prostě výborná, neskutečné krémová a chutná. Dají se konzumovat přímo ze skleničky po lžičkách. Přidávám je do ranních kaší, kde fungují jako skvělé vylepšení jejich textury a chuti. Dobře funguje i samotné jablko se lžičkou arašídového másla. Překvapí vás, jak je to výborné a přitom tak jednoduché 🙂
Oříšky nejsou zrovna levná záležitost, zvlášt v supermarketu je jejich cena dost přemrštěná. Když máte velkou spotřebu, je výhodné je kupovat ve velkém na internetu. Oříšková másla pak seženete jak v klasických obchodech, tak i ve zdravých výživách. Největší výběr je samozřejmě na internetu.

Ořechy

Sladidla
Popravdě příliš nesladím, bohatě mi postačí čerstvé nebo sušené ovoce. Když je ale potřeba, používám buď med, datlový sirup, třtinový nebo kokosový cukr. Med je perfektní do všech nevařených dobrot, protože tak zůstanou zachovány všechny jeho výživné látky a enzymy. Na pečení využívám spíše třtinový nebo kokosový cukr, který všechna sladká jídla obohatí o karamelovou příchuť. Datlový sirup pak krásně osladí nejenom ranní kaše, ale i třeba jogurt s domácí granolou. Všechny ingredience lehce seženete v supermarketu nebo v obchodech se zdravou výživou.

Rostlinná mléka
Rostlinná mléka jsou nejlepším vynálezem na světě. Vyrábějí se buď z obilovin, nebo ze semínek a z oříšků – jednoduše tak, že se daná ingredience na nějakou dobu namočí do vody a pak s čerstvou vodou znovu rozmixuje a přes sítko přecedí. Nejznámější je mléko sójové, které je nejméně sladké a hodí se spíš na pečení, kdy zmizí jeho klasická sójová pachuť. Můžete se ale také setkat s mlékem makovým nebo konopným. Mým nejoblíbenějším je mléko rýžové, které je mírně nasládlé, a výborně se tak hodí do ranních kaší nebo do misky s granolou. Hodně také používám mléko ovesné, které má oříškovější chuť. Chuťově nejvýraznější je pak mléko mandlové a kokosové, pro které mám opravdu velkou slabost. Hlavně v thajských pokrmech, kde funguje jako základ pro syté omáčky. Pro thajské pokrmy si ale dávejte pozor, jaké kokosové mléko kupujete. Jednoduše čím větší podíl mléka, tím lepší omáčka. Mým nejoblíbenějším kokosovým mlékem je mléko značky Aroy-D, které obsahuje až 80 % kokosového mléka.

Rostlinná mléka si můžete vyrobit doma sami, ale je to docela pracná a špinavá záležitost. Pro člověka s menším množstvím času se příliš nevyplatí, protože je můžete v klidu sehnat v každém supermarketu nebo ve zdravé výživě. Rostlinná mléka kupuji buď v DM nebo v Bille, kde prodávají mou oblíbenou značku Alnatura. Litr rýžového nebo ovesného mléka stojí cca 40 Kč, za mandlové a kokosové si trochu připlatíte. Moc nedoporučuji značku Alpro, která je sice nejznámější, ale kvalitativně dost bídná. Podíl hlavní složky činí třeba pouhých 5 % a navíc obsahuje hromady stabilizátorů a éček. Kokosové mléko Aroy-D pak kupuji v obchodech s asijskými potravinami (třeba v obchodě K-Shop na Náměstí republiky).

Rostlinné mléko

Sója a sójové výrobky
Sója je docela kontroverzním tématem. Spousta výzkumů potvrzuje její významné pozitivní účinky, tyto výzkumy jsou pak vyvráceny jinými, které naopak vysvětlují její škodlivost, prostě prase aby se v tom vyznalo. Popravdě jsem si k sóje vytvořila neutrální vztah – vůči sójovým výrobkům se nijak zvlášť nevyhraňuji, ale snažím se je jíst s mírou. A stále žiju 🙂
Nejznámější je tofu, které má spousta lidí zaškatulkované jako “to fuj”, případně jako to divné bílé “něco” bez chuti a bez zápachu. To, že samo o sobě tofu nemá žádnou chuť, je vlastně jeho výhoda. Dokáže tak pojmout jakékoliv chutě. Stačí ale vědět, jak ho správně upravit a hned se s ním dá kouzlit v kuchyni.
Méně známý je tempeh. Jedná se o sójový výrobek, který je díky fermentaci sojóvých bóbů nejzdravější variantou ze všech výrobků ze sóji, a také plnohodnotnou náhradou masa. Pro začátečníky určitě doporučuji sáhnout po tempehu, který je uzený nebo smažený. Ten totiž stačí před konzumací jenom ohřát na pánvi nebo napařit.
Tofu i tempeh dneska koupíte nejenom v obchodě se zdravou výživou, ale i v každém lepším supermarketu. V případě tofu lze najít spoustu ochucených variant, nejznámější je tofu bílé, ale existuje i uzené, marinované či ochucené bylinkami. Nejchutnější je tofu od výrobce Sunfood

Tofu

Ovoce a zelenina
Bez ovoce a zeleniny se neobejde prakticky žádný můj recept. Čerstvá ovoce a zelenina dodá jídlu nejenom vitamínky a vlákninu, ale také krásné barvy a svěžest. Lze je samozřejmě zakoupit v jakémkoliv supermarketu, pokud ale máte rádi bio kvalitu, zavítejte do prodejen zdravé výživy. Tam si ale taky pěkně připlatíte. Lepší je navštívit osvědčené farmářské trhy, kde seženete čerstvé suroviny za mnohem menší peníz. Pokud jste z Prahy, doporučuji třeba Holešovickou tržnici nebo farmářské trhy na Ípáku nebo na náměstí Jiřího z Poděbrad.

Tento článek je docela výživný na infomace, nicméně věřím, že alespoň někomu pomůže na jeho cestě ke zdravé stravě. Může se to zdát náročné, ale vlastně stačí vědět, kde a jaké suroviny sehnat, urovnat si v hlavě, co jíst a kdy si jídlo připravit. Postupně mohou udělat obrovské kroky i ti nejvíce časově vytížení 🙂

Lovu zdravých potravin zdar!

Vaše Inspired Kitchen

Nestačilo? Přidejte si!

Zatím žádné příspěvky

Reagovat