Články Hlavní jídlo Recepty Saláty

Jak správně poskládat buddha bowl

Buddha bowl je už nějakou dobu hitem Instagramu. Je to jídlo krásný, barevný a pro mě ideální na lehký oběd nebo večeři. Sice je to jídlo plné zeleniny, ale nebojte, není to další nudný salát! Buddha bowl je plná chutí, je dokonale vyvážená a zasytí na delší dobu. Je také značně variabilní, může být pokaždé úplně jiná. Jak si tyto bowls poskládat tak, aby byly vyvážené, zasytily a potěšily nejenom oko, ale i chuťové buňky? A jak si jejich přípravu usnadnit dopředu?

Co je to buddha bowl?

Vzhledem k tomu, jak moc buddha bowl nabrala na své oblíbenosti, představovat ji je asi zbytečné. Ale pro jistotu – tahle miska je inspirovaná oblíbenou Poké Bowl z Havaje, která se připravuje z čerstvých ryb. Buddha bowl je vlastně její vegetariánská verze. Je plná zeleniny, luštěnin, oříšků, semínek a vlastně všech možných dalších věcí, které si do ní chcete dát. Někdo jí říká miska hojnosti, měla by totiž být sestavená tak, aby obsahovala všechno, co naše tělo potřebuje. Já osobně ji tak trochu beru jako misku co dům dal. S trochou cviku jde totiž krásně poskládat i z různých zbytků. S tím souvisí i její variabilita. Misku si můžete vyladit do asijských, pikantních mexických nebo klidně i podzimních chutí. A teď odpověď na to, kolik taková miska stojí. Ano, může vyjít draze, pokud se v ingrediencích rozvášníte, ale lze ji sestavit i z velmi levných a dostupných surovin. A pořád bude chuťově dokonalá.

Buddha bowl lze sestavit i z levných a dostupných surovin.

Co je na ni potřeba?

Nic speciálního, vlastně kromě jedné věci – misky 🙂 Ta by měla být dostatečně velká a široká, aby se do ní všechny suroviny dobře skládaly. Můžete si dát i do přenosné krabičky. Budete mít pak skvělý oběd do práce nebo do školy.

Jak seskládat buddha bowl?

  • Základem každé misky je čerstvá zelenina, která osvěží a dodá potřebnou vlákninu. Nezůstávejte jen u listového salátu, v misce je fajn mít pohromadě různé druhy zeleniny, které dodají i různou strukturu. Salát dodá barvy, rajčata šťavnatost, okurka křupavost, mrkev zase sladkost. Zelenině vždycky prospěje, pokud ji ještě navíc ochutíte třeba octem, citrónovou nebo limetkovou šťávou a pár kapkami oleje. Tvrdší druhy zeleniny jako je mrkev, zelí nebo kedlubna tak aspoň hezky změknou.
  • Naprosto dokonalá je tepelně upravená zelenina – grilovaná nebo pečená. Doporučuji grilovanou papriku, cuketu nebo lilek. U podzimních bowls se nebojte pečené mrkve, batátů nebo řepy. Pečená zelenina dodá zajímavě zemité chutě.
  • Nezbytné jsou bílkoviny –  v případě vegetariánské verze můžete použít nejenom tofu, tempeh a seitan, ale  i luštěniny, kterých je celá řada. Víc o luštěninách a jejich správné přípravě si můžete přečíst tu. 🙂
  • Nesmí chybět obiloviny, můžete si zvolit mezi klasickou nebo celozrnnou verzí. Ráda používám rýži, kromě ní je výborná i pohanka, kuskus, jáhly, quinoa, bulgur nebo kuskus.
  • Naprostou nutností je dresing, který vše krásně ochutí. Smíchejte bílý jogurt s tahini nebo majonézou a dál ochucujte podle zvolené misky. Za mě je dresing na té misce vlastně to nejlepší.
  • Nebojte se použít oříšky a semínka, které v misce hezky křupají.
  • Je libo fermentovaná zelenina, olivy nebo sýr? Jděte do toho! Takové kimchi, grilovaný halloumi sýr a olivy jsou v misce opravdu dokonalým zpestřením.
  • Misku v závěru ozdobte klíčky a čerstvými nebo sušenými bylinkami.
  • A pokud vám v misce pořád něco schází (nemělo by! 🙂 ), misku pokapejte limetkou, citrónem, sójovkou nebo vaším oblíbeným octem.
Naprostou nutností je dresing. Ten totiž misku krásně ochutí.

Jak si přípravu misky usnadnit dopředu?

Miska vypadá jednoduše, ale příprava je občas složitější než se zdá. Než se vše nakrájí, upeče, uvaří a smíchá, může se hodinová ručička posunout i víc než o žádaných půl hodiny. Nebojte, příprava se dá značně ulehčit předem. Stačí uvařit větší množství obilovin a luštěnin dopředu, jednou upečte víc zeleniny, dresing namíchejte do zásoby, vytvořte si vlastní oblíbenou směs semínek či ořechů a mějte je vždy po ruce ve sklenici. Luštěniny lze koneckonců použít i ty z konzervy a když není zbytí, i ta mražená zelenina pomůže, hodně často takto využívám mražený hrášek nebo kukuřici. A taková fermentovaná zelenina vydrží v zeleniny věčnost a vám ulehčí nejenom práci, ale i značně prospěje vašemu zažívání.

Buddha bowl jako perfektní způsob pro spotřebování zbytků

Zbylo vám trochu rýže z oběda? Cizrny ze salátu? Nic nevyhazujte! Použijte ji do misky. Často takto spotřebuji i zbytek lilku, cukety nebo zbylý jogurt ze snídaně, který se skvěle hodí do dresingu. Dobře tak jdou na odbyt i přebytky bylinek a salátů, které se musí sníst velmi rychle. A nevim jak u vás, ale když vařím rýži, pokaždé mi zbyde nějaká navíc 🙂

Zbylo vám trochu luštěnin nebo sýru halloumi? Tak to bude v misce perfektní zpestření!

Jak jste asi pochopili, fantazii se opravdu meze nekladou a každá miska může být vaší miskou hojnosti, pokud vám chutná a dělá dobře. Tak skládejte tvořte, hodujte! A klidně mi o své oblíbené varianci dejte vědět. Budu ráda! Třeba vyzkouším něco nového 🙂

Mějte pěkný den,

T.

Nestačilo? Přidejte si!

Zatím žádné příspěvky

Reagovat